Tord Buggeland
FIGURMALING I GUDBRANDSDALEN
Rosemalerne i Gudbrandsdalen malte ofte bilder på kister og skap, både mennesker og dyr. Bibelske motiver var populære, og det var også kongelige personer. Men også folkelige motiver ble mye brukt, som damer i vakre antrekk og flotte kavalerer. Det som ikke er så kjent for de fleste er at norske rosemalere gjerne brukte utenlandske mønsterbilder som de kopierte. Les mer: klikk på bildet.
Rosemalerne i Gudbrandsdalen malte ofte bilder på kister og skap, både mennesker og dyr. Bibelske motiver var populære, og det var også kongelige personer. Men også folkelige motiver ble mye brukt, som damer i vakre antrekk og flotte kavalerer.
Det som ikke er så kjent for de fleste er at norske rosemalere gjerne brukte utenlandske mønsterbilder som de kopierte. Tidlige malere eide gjerne en samling kobberstikk. Utover på 1800-tallet hadde noen malere tyske masseproduserte fargelagte bilder. Bilder brukt som mønster kalles forelegg.
I Vågå fins det en stor samling av slike mønsterbilder. Visdal-samlingen er enestående i Norge. Den første som malte etter disse bildene, var den kjente Per Veggum. Etter ham gikk samlingen over til maleren Rasmus Garmo, som skaffet flere blad, og så til malerne Syver og Ola Valde. Hans Stokstad, særlig kjent for sine Stokstad-roser, og Ola Kvam i Lesja malte også etter forelegg.
Bildene ble solgt til en pris som var så låg at også arbeidere og tjenestefolk kunne kjøpe seg et fint bilde på markedet eller av den omreisende kramkaren. De samme bildene ble omsatt og spredt i mange land. Motivene som rosemalere i Gudbrandsdalen malte, tilhørte derfor en europeisk felleskultur.
Det som ikke er så kjent for de fleste er at norske rosemalere gjerne brukte utenlandske mønsterbilder som de kopierte. Tidlige malere eide gjerne en samling kobberstikk. Utover på 1800-tallet hadde noen malere tyske masseproduserte fargelagte bilder. Bilder brukt som mønster kalles forelegg.
I Vågå fins det en stor samling av slike mønsterbilder. Visdal-samlingen er enestående i Norge. Den første som malte etter disse bildene, var den kjente Per Veggum. Etter ham gikk samlingen over til maleren Rasmus Garmo, som skaffet flere blad, og så til malerne Syver og Ola Valde. Hans Stokstad, særlig kjent for sine Stokstad-roser, og Ola Kvam i Lesja malte også etter forelegg.
Bildene ble solgt til en pris som var så låg at også arbeidere og tjenestefolk kunne kjøpe seg et fint bilde på markedet eller av den omreisende kramkaren. De samme bildene ble omsatt og spredt i mange land. Motivene som rosemalere i Gudbrandsdalen malte, tilhørte derfor en europeisk felleskultur.